Årsberetning


Årsberetning for 2023.

Nu har vi rundet endnu et år med Kildemarked.


Vi startede året med den samme bestyrelse som året før, og rollefordelingerne forblev de samme.
Vi er så heldige, at Jørgen og Trine stadig hjælper os på mange måder med deres gode viden og
erfaring; stor tak til jer.


Lisbeth fik hurtigt kontakt med de mange stadeholdere. I år havde vi sat en kortere deadline for
tilmelding samt betaling, så vi tidligt havde styr på antallet af boder.


Scenen, vi havde lejet igennem flere år, var efterhånden blevet for dyr, så i år valgte vi en ny scene,
lidt anden størrelse og billigere, så derfor denne løsning, som viste sig rigtig god. Bagtæppet gav
mulighed for, at man kunne se naturen bagved.


I juli måned blev hestene flyttet, hegnet fjernet og hestepærerne ryddet af vejen.


Vi valgte i år at få kølevognen allerede fredag, så vi kunne få meget af maden og drikkevarerne
leveret direkte på pladsen. Dette gav en bedre ro på pladsen lørdag formiddag.
Det betød så også, at vi havde vagt på både fredag nat og lørdag nat i stedet for kun mellem lørdag
og søndag.


Vi værdsætter meget samarbejdet med de lokale forretninger så som Thomas Købmand og
Kødsnedkeren, hvor vi får leveret varer fra. Også en tak til Idrættens venners for lån af ladvogn
samt general hjælp og god opbakning fra byen.


Vi har i år også været heldige at få to ”nye” køleskabe samt afskærmnings bom og lidt
hjælperedskaber til pakning af containeren. Mange tak.


Det gode fællesskab og forståelse i og omkring Kildemarkedet bliver bekræftet mange gange i løbet
af året, og vi er så glade for den gode og brede kontakt, der er til jer frivillige – både de, der har
været med gennem mange år og de, der bare træder til, når vi står og har akut mangel på hænder.


Stort tak.


Selve Kildemarkedet starter allerede fredag hvor der breder sig er en rigtig glad og forventningsfuld
stemning efterhånden, som dagen går. Teltene sættes op, folk kommer forbi og giver en hånd med,
andre kommer med en bobcat og langsomt tager pladsen form. Der er også altid plads til en god
snak og en kop kaffe.


Lørdag formiddag gøres boder klar og p vagterne dirigerede trafikken.
Christian Friis fra Vejby-Tibirkeselskabet holdt åbningstalen og fik på fineste vis bundet
Kildemarkedets historie og sagn sammen med vores nutids marked, som Birte Forsell (Christians
søster) var foregangskvinde for.


Musikken spillede glad, og der blev præsenteret flere nye kunstnere. Vi havde indført en lille pause
mellem hver optræden, hvilket gjorde, at de problemer, vi sidste år havde med lydniveauet, ser ud
til at være løst.


Børneteltet bød på popcorn, hygge, ro, maling og sanglege med Conni og Co. Ballonmanden
kiggede også forbi.


Stadeholderne fortalte, hvor glade de er for at være en del af Kildemarkedet, og vi er samtidig glade
for at kunne præsentere deres flotte og spændende kunsthåndværk.


Markedsdagene gik godt og vejret var ok. Der var mange besøgende, der blev handlet ivrigt i
boderne og vores madboder havde også travlt.


Humledruen serverede øl og vand og vin til de glade gæster.


Hvor er det fantastisk skønt at opleve og være med til at kunne sælge alle de lækre hjemmelavede
sild, grillede pølser, koreanske pandekager, vafler, sandwich og masser af hjemmebagte kager med
kaffe. Tusind tak for alle de timer I lægger i Kildemarkedet, og ikke mindst når en nattevagt skal
klares eller feriedage tages for at det hele kan nås i køkkenet og på pladsen. Sikken en opbakning
og fælles indsats!


Da vi lukkede markedet søndag kl. 16.00 var det så småt begyndt at regne og blæse.
I løbet af de næste 2 timer var alle pavilloner slået sammen og stillet i læ i pagodeteltene, disse blev
tøjret ekstra, da der blev varslet stærke vindstød og de kom.... Sikken et stormvejr! Heldigvis blev
teltet stående. En kæmpestor tak til alle jer, der bare tog fat og hjalp til så oprydningen gik så
stærkt.


Mandagen var meget våd men gulvene blev pakket og containerne lige så – en varm kop kaffe og
lidt sødt kom Anni og hyggede med.


Resten af ugen gik med at tjekke arealerne, afhentning af toiletter, stole, gulve, container og
nedtagning af pagodeteltene.


Tusind tak til alle for en dejlig weekend. Ser frem til næste år, som vil markere sig ved at være 25 år
siden, det første Kildemarked så dagens lys. Håber vi ses! Den 3 og 4 august 2024



Årsberetning 2022

Kildemarked 2022 kan nu rundes af.


Det var et meget velbesøgt marked i år. Det er som altid et kæmpe puslespil at få Kildemarkedet op at stå. Det store puslespil startede kort efter generalforsamlingen for et år siden. Lisbet fik overdraget informationer og god viden fra Trine, og med stort engagement kontaktede hun alle stadeholdere, der gerne ville være med. Enkelte stadeholdere meldte af forskellige årsager fra i løbet af sommeren, men Lisbeth fandt hurtigt nye.


Trine har også været meget behjælpelig med forskellige opgaver for at der kunne lægges flere brikker i puslespillet. Vi fik lavet en god aftale med Kødsnedkeren som leverede grillpølserne. Youla kom sidste år (til generalforsamlingen) med en god ide, som vi hurtigt greb! Det udmøntede sig i, at Youla og Martin skulle stå for at lave koreanske pandekager og nudler samt grille pølser foruden de sukkerkager oplægget startede med. Stor Tak til jer.


Pernille fandt et hul i sin kalender og tilbød at lave sild. Det takkede vi ja til, og da Annemarie igen var klar, blev der atter sild på Kildemarkedet. Også stor tak til jer.


Vaffel- og kagebagerne fik produceret masser af dejlige lækkerier, og der blev brygget store mængder kaffe. Sandwiches blev smurt og øl, vin og vand blev solgt i litervis. Musikken spillede lystigt. Børneteltet summede som altid af hygge og maling, og ballonmanden kom forbi. Nordkystfortællerne fortalte historier ved sandflugtsmonumentet, en ny placering der fungerede godt- ved dog, at der skal lidt finpudsning til, til næste år.


P vagterne fik trafikken til at glide på bedste vis. Rammen om puslespillet er Jørgens store arbejdsplan, som sikrer, at vi husker det hele.


Åbningstalen blev holdt at Lea Hasselager, formand for skolebestyrelsen, og hun fik på fineste vis fremhævet, hvor vigtigt fællesskabet er for skole og by samt, at vigtige kvalifikationer læres fra barnsben, og at dét senere i livet kan være med til at fremtrylle disse flotte håndværk, som vises og sælges på Kildemarkedet.


Endelig er der alle jer frivillige, som fyldte puslespillet ud så vi kunne afholde et dejligt marked, med en rigtig god og glad stemning, samt lave et fint overskud. Vi i bestyrelsen forsøger at samle alle de tråde, der er, og vi glædes over mange uventede og gode oplevelser undervejs. F.eks. Flemming der tilbød sin hjælp, ja tak sagde vi, og nu er han en del af trekløveret sammen med Jørgen og Villy i hele opbygningen.'


En anden dejlig overraskelse er, når nye frivillige hopper til lige inden markedet starter, samt når der midt i de første hektiske timer pludselig kommer ekstra hjælp. Tak for det!


Et kæmpe stort tak til jer alle for indsatsen.

Dagsorden for generalforsamling 2022 


Ordinær generalforsamling


Tid:      Søndag den 6. november 2022, kl. 10.00

Sted:    På Kildegården, Tisvildeleje

 

Dagsorden ifølge vedtægterne § 4:

 

1. Valg af dirigent

                 

2.  Beretning

                 

3.  Regnskab

                 

4.  Forslag fra bestyrelsen

      4.1   Fastsættelse af kontingent – uændret: Medlemmernes arbejde.

      4.2   Ændring af vedtægter:

      4.2.1   § 4 - Generalforsamling

                               Indkaldelse sker med mindst 4 ugers varsel – ændres til ”mindst 2 ugers varsel”

                              Forslag til bestyrelse skal være formanden i hænde senest 2 uger før generalforsamlingen – ændres til ”senest 1 uge for generalforsamlingen”


     4.2.2   § 5 - Bestyrelse

                             Bestyrelsen består af 7 medlemmer – ændres til ”Bestyrelsen består af 5 medlemmer”

                            Som følge af ovennævnte ændres at i lige årstal vælges 3 medlemmer og ulige 2 medlemmer.

 



 


5.  Valg af bestyrelsesmedlemmer

                     På valg:

                                           Susie Henriksen (ønsker genvalg)
                                           Annie Larsen (ønsker genvalg)

                 

6.  Valg af suppleanter

                     På valg:

                                      Torben Egholm (ønsker genvalg)
                                      Pia Eliassen (ønsker genvalg)

                 

7.  Valg af revisor og revisorsuppleant

                          På valg:

                                          Revisor Lone Nygård (ønsker genvalg)
                                          Suppleant Susanne Lange (ønsker genvalg)

                                   

8.  Behandling af indkomne forslag fra medlemmer

                 

9.  Eventuelt






Årsberetning for Kildemarked 2020/2021

Vinteren 20/21 var jo præget af Corona og nedlukning. Vi brugte tiden på at finde ny plads til vores container, som vi deler med fisken. Den gamle aftale stoppede grundet salg af ejendom.

Da restriktionerne blev ophævede, tog bestyrelsen en hurtig beslutning om, at vi ville afholde Kildemarkedet, til trods for at tiden var kort, og vi ikke helt vidste, hvilke restriktioner der stadig ville være.

Juni og juli blev travle måneder med ansøgninger, finde nye leverandører, kontakte de gamle, samt få kontakt til alle formænd og derigennem også alle jer frivillige.
Heldigvis var formændene klar, og I frivillige havde lyst til at være med, så rammerne for markedet tog form.
Pladsen måtte hegnes ind og indgangen laves et sted, så vi kunne tælle antal gæster; stor tak til Michael, der med kort varsel sprang til og talte gæster begge dage.
Selve weekenden gik godt med en dejlig stemning og glade besøgende. Lørdag var dog udfordret af en vigtig håndboldkamp og regnvejr.
Stadeholderne kom glade og flere genopfriskede venskaber, der havde været savnet. Musikken spillede lystigt fra scenen, og der blev produceret masser af lækre kager, vafler, sandwich og kaffe – fadøl og vand blev skænket. Ved børneteltet blev der leget og malet.
Vi ved godt, at mange savnede maden, udfordringen var stadig corona og mangel på frivillige.
Der må nye tanker til, til næste år.

Søndagens oprydning gik hurtigt med god hjælp fra mange sider. Nedpakning af telte og lukning af container blev udfordret af store mængder regn- det lykkes dog efter et par dage at komme i mål- Tak til Jørgen og Villy.
Stor tak til bestyrelsen, der har holdt gejsten højt gennem to meget anderledes år, hvor vi har blandt andet har holdt møder udendørs.
En lille forpremiere blev det også til, da vi solgte kaffe på Birkepladsen weekenden før Kildemarkedet, og Annie fik det hele til at spille.
Tak til kommunen for igen i år at hjælpe med at få pladsen klar, hestene væk og græsset tilpasset både på pladsen og parkeringsområdet.
I år siger vi tak til Dennis og Trine som begge har valgt at træde ud af bestyrelsen. Trine har dog lovet forsat at være med på sidelinjen, så vi fortsat kan trække på mange års viden.

I forhold til økonomi blev det til et overskud på ca. kr. 10.000.


Stor tak til alle jer frivillige, som deltager med godt humør og gode ideer under hele Kildemarkedet, det ville ikke være der uden jer.

Dejligt igen at afslutte året med at kunne mødes her i Kildegårdens hyggelige sal !


Et par indtryk fra årets velbesøgte generalforsamling